Olieskift på automatgear

Ved et normalt og helt almindeligt olieskift, skiftes der ca. 4 liter olie, det svare til ca. halvdelen af olien i gearkassen. Dette kan gøres såfremt bilen er blevet holdt ved lige, med jævne olieskift mellemrum, og koster fra 1.500,- kr + moms og opefter. Har bilen ikke fået olieskift med jævne mellemrum, bør den flushes. Dette kan igen gøres på flere måder, man kan f.eks. skifte 8 liter olie, som der i gennemsnit er på en gearkasse, eller op imod 13 liter olie, så man overstiger mængden af olie. På denne måde får man skyllet systemet lidt mere igennem, og det koster fra 2.000,- + moms og opefter.Vi har også haft erfaringer med, at hvis olien er virkelig tyk og sort, og selvom 12 liter bliver brugt, så er olien stadig ikke helt ren. Det kommer sig af, hvis olien er meget sort og tyk, så klæber den sig til gearkassens indre, og når den nye olie så er påfyldt, blander den sig med denne, og på kort tid ødelægger den nye olie. Dette kan forhindres, ved at lade maskinen (billedet til højre) fortsætte sin gennemskylning, til den viser ren olie på indikatoren. Det kan dog være helt op imod 20 liter olie, der skal passeres igennem, før den er helt ren. Men står du med en bil, du gerne vil beholde i længere tid, er 4.000,- + moms måske også det værd at ofre på et olieskift.
ATX-2_large

Hvorfor olieskift?

Et meget vigtigt element i funktionen af din gearkasse, er olien. Olien både smører gearkassen og via tryk sørger for, at automatgearkassen kan skifte gear. Tager din bil mange omdrejninger inden den skifter, kan der være flere årsager. En af dem, kan være dårlig olie.

Mange værksteder, inklusiv de autoriserede, er af den overbevisning, olieskift ikke er nødvendigt, da det er et lukket system, og olierne i dag er så gode, at et olieskift ikke behøves. Dette er helt klart en forkert holdning og ikke en der bør lyttes efter.

Gearkassen arbejder fuldstændig lige så meget og hårdt som din motor gør, hvilket kan resultere i, at din olie bliver overophedet, også kaldt en oxideringsproces. Det vil sige, at olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber.), og danner slam, som medfører nedbrud i din gearkasse, da olie nu ikke kan smøre korrekt. På grund af slammet, der sætter sig i gearkassens filter og ventilhus, bliver gennemstrømningen af olien og funktionen af ventilerne blokeret. Ligeledes kan din gearkasse være utæt, og olien kan langsomt sive ud, så det næsten ikke er til at se at du mister den. Ved olieskift, vil du automatisk fange sådanne fejl, og måske endda kunne gribe et nedbrud af gearkassen i opløbet.

En anden fordel ved olieskift er også, at du kan se, om der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske gribes i opløbet ved olieskiftet, i stedet for efter gearkassen er nedbrudt.

Med olieskift kan du altså i mange tilfælde forhindre nedbrud af din gearkasse, og dermed noget som kan spare dig for flere tusinde kroner.

 

Vi anbefaler olieskift ved disse intervaller

Vi anbefaler, at hvis du kører Taxa, budservice, servicevogne eller andre køretøjer, hvor du trækker tunge ting og har fyldt bilen med udstyr på 0,5-1 ton, så skal du have lavet olieskift med 30.000 km mellemrum. Kører du mere almindelig kørsel af privatvogn, så skal du have lavet et olieskift for hver 50.000 km. Disse olieskift forlænger levetiden på din gearkasse væsentligt, og som sagt hjælper de med at fange problemer i opstartsfasen i stedet for efter nedbruddet er sket. Et total flush af olie i gearkassen er ligeledes at anbefale, ved hver 100.000 km.

 

Oplever du problemer med dit automatgear? Hos Bos Transmission kan vi hjælpe med både test og vurdering af den. Vi kan også hjælpe dig på mange andre områder f.eks., hvis din bil har brug for en ekstra oliekøler. Kontakt os på +45 46 15 12 66 og hør nærmere.

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: +45 46 15 14 66