Reparation af automatgearkasse og automatgear

automatgear split3


Det vigtigste ved enhver reparation af automatgear er en korrekt diagnosticering!

 

Diagnosticering til reparation af automatgearkasse

Når der er opstået problemer med din bil eller automatgearkasse – af enten den ene eller den anden slags – så få det undersøgt hurtigst muligt, og lad for guds skyld være med at køre videre som mange andre desværre bare gør. Det betaler sig ALTID med diagnosticering og evt. en reparation af automatgearkasse.

Du kan mange gange redde din automatgearkasse, hvis du stopper med at køre i tide. Oftest tænker mange, at bilen jo sagtens kan køre stadigvæk, trods den ikke kører så godt. Denne tankegang ødelægger desværre kun mere i længden, og i sidste ende fører den til endnu flere og endnu større udgifter til reparation af automatgearkasse eller køb af helt ny automatgearkasse. Har du problemer med din automatgearkasse er det muligt at lave en diagnosticering af gearkassen med computertest. Selvom computertesten kun er et vejledende redskab, og på ingen måder en fast konklusion af dine gearkasse problemer, så giver den stadig nogle gode retningslinjer for hvor man bør kigge først til automatgear reparation.

Hos BOS Transmission har vi både test udstyret og folk der har en meget stor og bred viden omkring diagnosering af alle biler og automatgearkasser. Ring til os, og få aftalt en tid til diagnosering eller reparation af automatgearkassen på telefon: +45 46 15 12 66

(Læs også priser på test og vurdering)

sun tester
bosch1
vas tester

 

Bilens nødprogram

Føler du din bil er langsom i optrækket, ikke skifter gear på det korrekte tidspunkt eller blinker i displayet for transmissionsfejl, så er bilen højst sandsynligt gået i nødprogram.

Dette betyder, at der formentlig er en fejl i systemet, om den er elektrisk, mekanisk eller forårsaget af manglende eller dårlig olie, kan man ikke konstatere, før man får set nærmere på bilen og automatgearkassen.

Nødprogrammet er en måde hvorpå bilen fortæller dig, der er noget galt, derpå sættes de fleste funktioner ud af drift, for at beskytte automatgearkassen så meget som muligt. Hvis det er en mindre fejl, kan man som regel slukke motoren, vente et øjeblik, og derpå starte bilen igen. Nu vil nødprogrammet være slettet, og bilens computer vil være re-sat. Dog vil nødprogrammet slå til igen, første gang fejlen opstår igen.

Er fejlen mere alvorlig, vil nødprogrammet være permanent og kan ikke re-sættes ved at slukke motoren. Ved aktivering af nødprogram bør du kontakte værksteder, der har mulighed for at udlæse fejlkoder, med tidligere nævnt test. udstyr så man kan vurdere, hvad der skal til for at få bilen på rette kurs igen.

display3
fault
display1

 

Få automatgearkasse reparation hos BOS Transmissions

Automatgearkassen består af utrolig mange dele, og det er ikke nødvendigvis dem alle der er gået i stykker, når du oplever automatgearkasse problemer. Derfor kan en automatgear reparation mange gange betale sig i forhold til bare at skifte til nyt – det er også ofte billigere.

Hos BOS Transmissions åbner vi din automatgearkasse og vurdere den, så du står med flere valg i forbindelse med reparation af automatgearkassen end bare den dyreste løsning, som du som regel bliver præsenteret for hos de autoriserede forhandlere.

En vigtig livsnerve i automatgearkassen er ventilhuset, som er vist på billederne. Det er en utrolig kompliceret del af gearkassen, og kan tage op til en hel dag at finde fejl og reparere den. Ventilhuset består bl.a. af en masse små oliekanaler og små ventiler som skal glide i disse gange. Selv fragmenter på størrelse med spidsen af en nål, kan skabe problemer og sætte en stopper for virkningen af det. Så derfor er det meget vigtigt, at holde alt snavs, fragmenter m.m. ude af det. Derudover består ventilhuset også af en elektrisk del, som i dag bliver mere og mere avanceret, hvilket medføre større og større risiko for fejl, da de elektroniske komponenter er lige så påvirkelige af fragmenterne, hvis ikke mere.

Oliepumpen er også en af de større livsnerver. Går denne i stykker, mister gearkassen sit olietryk, og bilen vil derfor slet ikke bevæge sig. Som regel opstår fejlene ved pumpen, at den river en bøsning løs, så den danner metalspåner, som bliver sendt rundt i hele gearkassen, som bl.a. sætter sig i ovenstående omtalte ventilhus. så skaden bliver total. Gearkassen består også af lameller som vist til højre. Disse er også meget vigtige for gearkassen, dog er dette sliddele, og kan tåle en form for tolerancer hen af vejen. Men ved f.eks. manglende smørring (læs også olieskift) vil disse brænde helt af, og de vil miste deres funktion med det samme. Ved automatgear reparation vælger man altid at skifte alle lameller, da de ikke koster noget særligt i forhold til hvad resten af omkostningerne er for en renovering af gearkassen.

Hos BOS Transmissions får du som regel valget mellem reparation af automatgear, renovering af gearkasse eller en helt fabriks ny automatgearkasse, som vi de fleste gange skaffer væsentligt billigere end de autoriserede forhandlere kan.

Så hvis vi skal hjælpe dig med reparation af automatgear, så kontakt os på email eller på tlf:+ 45 46 15 12 66

oliepumpe
brændte frictionsplader
automatdele
Transmission Valve Body Replacement
valvebody
(Tryk på hver af de små billeder for større gengivelse.)
BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: