Ekstra oliekøler.
Varme er en af de mest ødelæggende elementer for en automatgearkasse.
Hvornår bør du have en ekstra oliekøler?
Trækker du store tunge trailere så som hestetrailere, campingvogne, både m.m. er det en meget stor fordel, for ikke at sige en næsten altafgørende installation, for overlevelsen af din gearkasse, at montere en ekstra oliekøler. Og til en pris af 700,- til 1.100,- + moms for selve køleren og plus som regel et par timer i montering, en det næsten dumme penge at spare.
En ekstra oliekøler har til opgave, at køle olien endnu mere ned, end den normalt indbygget oliekøler som bilen har fra fabrikkens side af gør. Ved en tungt læsset trailer, skal gearkassen ligesom bilen arbejde en del hårdere, end den normalt gør, og trods bilfabrikkerne og importørerne mener, at det kan bilerne/gearkasserne sagtens holde til, så kan de det sjældent.
Hvad kan der ske uden en ekstra oliekøler?
Når gearkassen arbejder hårdere end normalt, bliver olien varmere end normalt, hvis den i forvejen siddende oliekøler så ikke formår at køle olien ordentligt ned, brænder olien langsomt. Dette betyder ikke at der går ild i olie, men at olien brænder sine egenskaber af, og den mister derved sin viskositet.
Viskositet er ordet for netop den tilhørende olies formåen, og ved at den bliver ødelagt, mister olien sine evne til at smøre gearkassen på den rette måde og ved de rette temperaturer. Da bl.a. lamellerne/friktionsskiverne i gearkassen (se forklaring for dette under automatgear) har en papirlignende belægning, som konstant skal have smørelse, bliver de ødelagt med det samme ved en manglende smøreegenskab.
Flere fordele ved en ekstra oliekølere
En ekstra oliekøler kan også monteres med andre store fordele. En af de fordele er ved den type bil hvor bilens oliekølersystem er integreret i bilens andet kølersystem, som bl.a. køler bilens motor. Her opstår der problemer, der ikke er til at se, med det blotte øje. Da denne konstruktion ofte slår revner indvending imellem de to kølesystemer, og derved løber der langsomt vand ind i gearkassens oliesystem. Vand er endnu hurtigere og mere dræbende end varme er for en gearkasse. Dette undgår man ved at montere en ekstra oliekøler, da man frakobler bilens originale system, af selv samme årsag.
En anden fordel ved en ekstra køler, er hvis du køre meget på ferie i de varme lande, i bjergene m.m. eller har en bil du køre lidt hårdt, chiptunet m.m. så udsætter du ligeledes gearkassen for ekstra last, og igen har brug for mere nedkøling.
Det skal dog huskes, at hverken ekstra oliekøler eller olieskift ved jævne mellemrum, forhindre din gearkasse i at bryde ned, men de får gearkassen til at holde længere end den ellers ville have gjort.
Så kontakt os og få en vurdering om din bil er egnet til en ekstra oliekøler på tlf: + 45 46 15 12 66