(tryk på hver af de små billeder for større gengivelse)
7 trins DSG Gearkasse med tør kobling’s problemer og symptomer:
- Bilen køre motoromdrejningerne helt i top, før den skifter gear
- Bilen tøver og giver et ordentlig klonk ved bl.a. igangsætning.
- Bilens “PNRDS” display i instrumentbordet blinker
- Bilen skurer, når man kører.
- Bilen tager omdrejninger uden at øge farten.
- Bilen slår/banker, når den står i tomgang.
Priser på test og vurdering af DSG gearkasse:
Skal der computertest af bilen, koster det i alt inkl. prøvekørsel og vurdering: 715,- + moms
Fører ovenstående test til en ordre hos os med det samme, eller indenfor 3måneder, og overstiger reparationsprisen 8000,- + moms, så vil prisen på testen bliver trukket fra i den endelige regning, og indgår derved som en gratis service.
Problemstilling og løsninger:
Et af de største problemer med den nyere 7trins DSG gearkasse, er stadig som i den ældre 6trins DSG gearkasse, mechatronic enheden. Mechatronicén er gearkassens elektroniske styreenhed, der sidder inde i selve gearkassen.
I første omgang har VW/Audi fabrikkerne erkendt en begynderfejl, og kaldt alle biler monteret med denne type gearkasse ind til et “service”, hvor de skifter gearkasseolien fra den syntetiske olie, der er påfyldt fra ny af, til en mineralsk olie istedet. Ifølge dem skulle dette olieskift løse en del af de fejl gearkassen har været skyld i, da den syntetiske olie har op til nu påvirket mechatronic enheden, og skabt en del af de problemer som vognejere har oplevet.
Dog er vi hos BOS Transmissions A/S ikke helt sikre på, at det vil løse alle de fejl, som olien får skylden for. Derudover kan den syntetiske olie allerede have påbegyndt fejl, som måske først viser sig på et senere tidspunkt, og det er her, det måske går hen og bliver en kamp om hvem der så skal stå for regningen.
Gearkassen har dog også andre problemer, som alle andre gearkasser. Bl.a. går lejerne i gearkassen, høre du en skurrende lyd fra din gearkasse mens du kører, kan dette meget vel være lejerne i gearkassen, der er ved at stå af/gå i stykker.
Dette er der dog en løsning mod, vi har her hos BOS Transmissions A/S lejerne liggende på lageret, så vi kan skifte dem på under 2 dage, en operation som VW ikke selv foretager, og vi kan derfor delreparere gearkassen istedet for bare at skifte den til en ny, som bliver anbefalet af de autoriserede værksteder, når fejlen opstår.
Derudover, er der også opstået et problem med den nye og ellers meget roste dobbelt tør-kobling. Den bliver tilsyneladende slidt meget hurtigt i visse tilfælde. Fejlen viser sig bl.a. ved en følelse af koblingen ”glider” motoromdrejningerne stiger, uden bilen reelt følger med i fart. En slidt kobling kan også give et mere ubehageligt gearskift, og fjerne den komfort som DSG netop skulle give ved dens konstruktion. Det er en del dyre at skifte koblingen i en DSG gearkasse i forhold til en almindelig tør kobling som sidder i en bil med almindelig manuel gearkasse, men det er stadig noget der kan skiftes, og man behøver ikke køre til VW for at få det gjort.
BOS Transmissions A/S har en god aftale med VW-fabrikkerne i Tyskland, så vi kan levere selve koblingen billigere end de autoriserede værksteder selv kan herhjemme. Vi monterer den ligeledes til en favorable pris. Problemet med koblingen stammer i visse tilfælde fra en fejl i mechatronic enheden. Dette bliver dog også løst idet man monterer en ny kobling og derefter opdatere softwaren i mechatronic enheden, hvilket vi også sagtens kan bistå med hos BOS Transmissions A/S.
Ved DSG gearkasser, er det meget vigtigt at have den rette software i styreenheden, da fabrikkerne løbende løser “børnefejlene” og derved løbende forbedre gearkassen rent softwaremæssigt, især når man får skiftet kobling og/eller mechatronic enheden, så sørg altid for at få tjekket softwaren ved udskift af en af ovenstående dele.
Så kontakt BOS Transmissions A/S og få en løsning på din bils DSG problemer, tlf: +45 46151266 eller via email
Kort historie om 7trins DSG gearkasse:
Den nye 7 trins DSG gearkasse med tør-kobling er ikke så ny som man skulle tro. Den første prototype af gearkassen, blev faktisk produceret i Kassel, Tyskland på VW’s egne fabrikker i september 2005. Så gearkassen har været længe undervejs. Der bliver i dag produceret ca. 1500 7trins DSG gearkasser om dagen på lige linje med dens 6 trins lillebror. Og masseproduktionen af dem, startede allerede i slutningen af november 2007.
Den nye 7 trins DSG gearkasse med tør-kobling, gør den revolutionerende DSG teknologi tilgængelig for bl.a. mindre motorer end den tidligere 6 trins gearkasse var monteret på. Den største forskel på den gamle 6 trins og den nye 7 trins DSG gearkasse er koblingen og funktionen af den. Hvor den ”gamle” kobling var det man kaldte en våd kobling, som delte olie med selve gearkassen, så er det i denne model en tør kobling man benytter. Det er dog stadig en dobbelt kobling, og selvom funktionen i basis er det samme, så er denne tør-dobbelt kobling lige så banebrydende for selve DSG teknologien, som gearkassen var i sig selv, da denne kom frem på markedet. Som billederne ovenover viser, så fungere selve den mekaniske del af den nye 7 trins DSG gearkasse på samme måde som den gamle 6 trins DSG gearkasse, selvfølgelig ud over der er tilføjet endnu et gear.
Derudover har selve gearkassen fået nogle opgraderinger både rent mekanisk men også softwaremæssigt, hvilket samlet skulle give endnu bedre brændstof økonomi, end den gamle udgave og med det også en bedre køre oplevelse. Køre glæden bliver bl.a. bygget som i den gamle udgave, på det super hurtige gearskift den leverer, som er på under et par få hundrede dele af et sekund, under menneskelig opfattelse.
Opbygningen er ligeledes, som i den gamle 6 Trins DSG gearkasse, delt i ”to”, så når man kører i et gear, er det næste gear allerede i indgreb. Man kan så undre sig over, hvordan gearkassen kan regne ud, om det er op eller ned, det næste gear der skal være i indgreb skal være, men det er netop derfor denne type gearkasse har en indre computer/styreenhed, der følger alle informationer omkring kørslen, så som motor informationer m.m. og den derefter reagerer på, om man er ved at accelerere eller de-accelerere, og ud fra det, vælger hvilket gear er det næste.
Den nye 7 trins DSG gearkasse har også tabt sig, i forhold til sin forgænger. En 7 trins DSG gearkasse vejer i dag kun 70 kg., hvorimod lillebroderen,6 trins DSG gearkasse vejer hele 93 kg. Derudover har den nye gearkasse kun 1,7 liter olie i total fylde mængde, hvor den gamle 6 trins DSG gearkasse har hele 7,2 liter olie – dette er bl.a. pga. at der ikke er brug for olie til koblingen i den nye 7 trins DSG gearkasse.
Gearkassen er blevet testet i prøvebænke i mere end 60.000 timer, men er også samlet blevet testet tæt på 2 millioner km ude på de virkelige veje, før den begyndte at blive masseproduceret til de mange modeller der i dag, køre med den.
Det nyeste fra VW fabrikkerne er nu så en 10 trins DSG, som de har på tegnebordet, mere om det, når der kommer mere frem om dem.