(tryk på hver af de små billeder for større gengivelse)
6trins DSG gearkasse problemer og symptomer:
- Bilen køre motoromdrejningerne helt i top før den skifter gear
- Bilen tøver og giver et ordentlig klonk ved igangsætning.
- Bilens “PNRDS” display i instrumentbordet blinker
- Bilen har problemer med “Park” funktionen.
- Bilen tager omdregninger uden at øge farten.
- Bilen slår/banker når den står i tomgang.
Priser på test og vurdering af DSG gearkasse:
Ring og aftal en tid for en prøvekørsel, test og fejlfinding af din bil for i alt: 715,- + moms
Fører overstående test til en direkte reparation hos os, og overstiger regningen 8.000,- + moms, vil beløbet på testen blive fratrukket i den endelige regning, så det indgår som en del af vores service til reparationen.
Problemstilling og løsning
Problematikken omkring DSG gearkassen opstår ved, at VW-Audi gruppen har valgt ikke at sælge særlig mange reservedele til denne type gearkasse. Det vil sige, der er ikke så mange muligheder for at redde denne type gearkasse. Dog er det sjældent, at gearkassen går mere i stykker, end vi kan afhjælpe fejlen. Hovedproblemet med DSG gearkassen er styreenheden også kaldt Mechatronic enheden. Denne enhed kan kun købes originalt, og som en hel enhed. BOS Transmission A/S køber ind i Tyskland til tyske priser der ligger væsentligt under de danske.
Vi tilbyder DSG gearkasse service, så kontakt os, og hør hvad vi kan gøre for dig, og dit bil problem, på tlf: +45 46 15 12 66
Læs også DSG Gear Reparationer
Historie og kort forklaring af 6trins DSG gearkassen
DSG (Direct shift gear) er noget af det nyeste indenfor gearkasser. DSG-konceptet blev allerede udtænkt tilbage i 1980’erne inden for motorsporten, men blev opfulgt af VW-fabrikkerne der sammen med Borgwarner videreudviklede idéen til den første serieproducerede DSG-gearkasse rullede af samlebåndet i 2003. Med DSG gearkassen har VW formået at forene det bedste fra to verdener; sportslighed og sparsommelighed. De engang så skarpe grænser mellem automatgear og manuelt gear er med ét ophævet og dermed opnås en helt ny køredynamik.
I modsætning til en konventionel manuel gearkasse, hvor føreren af bilen først træder på koblingspedalen for at koble ud og derefter skifter gear for så at koble til igen, benytter DSG gearkassen et dobbelt koblingssystem, hvor den ene kobling styrer 1., 3. & 5. gear og den anden styrer 2., 4 & 6. gear. Det medfører, at når man kører i ét gear, registrerer bilens computer bl.a. via gasspjældets position, om føreren accelererer eller decelererer, og i en flydende udførelse kobler den et gear fra, mens det næste bliver koblet til. Da gearhjulene allerede er i indgreb på tilkoblingstidspunktet, gør det dermed skiftet mellem gearene både utrolig blødt men også utrolig hurtigt. Til sammenligning skifter en Ferrari F430 Scuderia på 60 millisekunder og en DSG gearkasse helt ned til 8 millisekunder.
Man har udviklet multi-plate koblingen, som er en lukket enhed, også kaldet en ”våd” kobling. Dette betyder at alle koblingens indvendige komponenter ligger i et leje af smøreolie for at reducere friktion og varmeudvikling, der opstår i denne enhed. Dog har man med den nyeste udvikling af 7trins DSG gearkassen, produceret en ”tør” kobling, som kan erstatte våd-koblingen til denne type gearkasser.