Råd 9

Nyere diesel biler har grundet deres evner og udforming, pådraget sig en ulempe i form af en del flere vibrationer fra motoren.
Dette har fabrikkerne så prøvet at udligne ved at lave det man kalder et “dobbelt” svinghjul eller også kaldt et “dual mass” svinghjul.
Udligningen ligger i man istedet for et traditionelt svinghjul, har bygget en dæppende plade ind i svinghjulet, der er monteret med fjedre ligger i et leje af fedt.

Problemet opstår bla. i at fedtet til tider løber ud, og fjedrene bliver derfor blottet og holder ikke så længe som beregnet.
De to drejende plader, kan derfor klaske mod hinanden pga. fjedrene går i bund, og du vil høre en metallisk lyd.
Denne lyd vil som regel forsvinde, når man træder på koblingspedalen, da koblingsnavet derved vil gå ind og trykker mod svinghjulet og virke dæmpende på svinghjulet, og dette vil samtidig slide din kobling ekstra hurtigt.

dualmass1

svinghjul

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: