Råd 8 – Brændt eller ødelagt kobling!

(klik på de små billeder for større gengivelse.)

Der findes flere udgaver af en kobling, hvordan den fungere og hvordan den er opbygget. Den mest traditionelle består af 3 dele, en trykfod, et nav og et udrykkerleje.Tager din bil´s motor omdrejninger uden bilen følger med, kan din kobling være meget slidt, være fyldt med olie eller måske endda brændt (se billedet til højre.)

En slidt kobling kan være grundet helt almindelig slidtage henover årene, men hvis man filer meget på koblingen, trækker tungere ting end bilen er beregnet til eller hvis man evt har siddet fast i f.eks. en snedrive eller lign kan man også have slidt koblingen ekstra hurtigt, måske endda brændt den af
Fedter din kobling kan den også have fået olie, enten fra en utæt krumtapspakdåse eller en utæt pakdåse i gearkassen. Husk det i disse tilfælde ikke er nok, kun at skifte koblingen, men også årsagen til olie-lækagen skal findes og laves.

En brændt kobling lugter meget grimt, og man er ikke i tvivl om det når man lugter det. Billedet til højre, hvis hvordan en brændt kobling bla. kan se ud.

  Tacclutch01
BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: