Råd 5 – Koblingen og dens funktion

Der findes forskellige konstruktioner af koblings systemer, men alle har de tilfælles, at støjer bilen når du træder på koblingspedalen, er der store chancer for, at udrykkerlejet, som er en 1/3 del af koblingen, er ødelagt.Denne fejl er ofte fejl tydet, selv af dygtige værksteder. Mange tror det er gearkassen der støjer, da denne er fyldt med lejer som skurre på samme måde som udrykkelejet gør når det er i stykker. Der er bare forskel på hvornår det er udrykkerlejet man kan høre, og når det er gearkassen man kan høre.

facts er, når du træder på koblings pedalen, aktiverer du udrykkerarmen, der har fat i udrykkerlejet, og det er her, udrykkerlejet under belastning vil støje, som regel vil det skurre og lyde lidt som en gammel sporvogn.

Koblingen kan dog også være ødelagt på andre måder, fjedrene i koblingsnavet kan være løse, og denne fejl, vil som regel give udtryk i en raslen i tomgang. Koblingsnavet kan være brandt, fyldt med olie, eller på anden måde være beskadiget, og bilen vil som regel fedte meget under accelration. Skade på forrøringsrøret kan også hindre udrykkerlejet i at udkoble ordenligt, og mange gange vil det give en skrattende lyd, når man skifter gear. sidst kan svinghjulet også være en faktor, men oftes bliver svinghjulet ødelagt af koblingen, varmelunker kan opstå, af de store gnidninger, eller nitterne i navet kan trække spor, der bør fjernes.

(klik på hver af de små billeder for større gengivelse.)

koblinsfunktion11
Koblingsfunktion med motor

koblingsfunktion4
Koblingens 3 dele + udrykkerarm

koblingsfunktion3
Hydraulisk koblings funktion

frringsrr5

Føringsrør

koblingsleje5

Udrykkerleje

nav5

Koblings nav

trykfod5

Koblings trykfod

svinghjul5

Massivt svinghjul

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: